Poradnik: naprawa dętki

Ile to razy zdarzyło nam się podczas jazdy na rowerze złapać gumę? W przypadku rowerów o taką awarię dużo łatwiej niż w samochodzie. Opony są dużo delikatniejsze i łatwiej może się pod nie coś dostać. Do tego rowerem często poruszamy się po bardzo trudnym terenie, gdzie o przebicie dętki naprawdę bardzo łatwo. Na szczęście jednak nie zawsze musimy zarzucać  wtedy rower na barki i udawać się z nim do najbliższego serwisu albo ciągle kupować nowe i tylko wymieniać. Każdy sklep rowerowy Warszawa może nam bowiem zaoferować specjalny zestaw naprawczy do dętek rowerowych, który kosztuje grosze, a może okazać nam się bardzo przydatny.

Dętkę jesteśmy bowiem w stanie naprawić nawet na drodze, choć oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Do zakupionego zestawu naprawczego będzie nam jeszcze potrzebny klucz do kół oraz specjalna łyżka do zdejmowania opon z obręczy rowerowych. Zestaw naprawczy to nic innego jak kilka gumowych łatek oraz specjalny klej do dętek. Taki zestaw możemy zrobić sobie nawet sami. Wystarczy wyciąć nożyczkami kilka łatek ze starych dętek, a do klejenia doskonały będzie zwykły butapren, który kupić można często nawet w kiosku. Do tego wszystkiego będzie nam jeszcze potrzebny niewielki kawałek papieru ściernego, najlepiej drobnoziarnistego.

Naprawę naszej dętki zaczynamy oczywiście od zdjęcia samego koła. Następnie za pomocą łyżki ściągamy opon. Robimy to po prostu podważając jej krawędzie i przeciągając łyżką wzdłuż obręczy. Po zdjęciu opony naszym oczom ukazuje się uszkodzona dętka, którą oczywiście należy zdjąć z obręczy. Aby to zrobić należy odkręcić pierścionek mocujący wentyl do obręczy.

Teraz przychodzi czas na poszukiwania dziury w uszkodzonej dętce. Jeśli jest ona bardzo mała to może być niewidoczna gołym okiem. W takim wypadku należy więc naszykować sobie miskę lub wiadro z wodą. Pompujemy naszą dętkę i poprzez zamaczanie jej w wodzie poszukujemy pęcherzyków powietrza. Miejsce wylotu powietrza z dętki oznacza właśnie naszą dziurę. Zaznaczamy to miejsce i odkładamy dętkę na chwilę żeby wyschła. Teraz musimy przetrzeć uszkodzoną część dętki papierem ściernym, aby pozbyć się zanieczyszczeń oraz tłuszczu. Tak samo postępujemy z łatką, którą nakleimy. Na łatkę oraz uszkodzone miejsce dętki nanosimy odrobinę kleju i rozsmarowujemy, na przykład zapałką. Teraz należy odczekać chwilę aż klej zacznie gęstnieć i przyłożyć łatkę. Dętka i łatka powinny być do siebie dociskane około pół godziny, czyli dobrze jest je wstawić w zacisk lub czymś przytrzasnąć. Na koniec jeszcze raz robimy test dętki w wodzie i jeśli wszystko jest dobrze to zakładamy dętkę z powrotem wykonując wszystkie czynności odwrotnie.

Naprawa dętki jest naprawdę bardzo prosta i każdy jest w stanie to zrobić. Zaoszczędzimy w ten sposób trochę pieniędzy, gdyż serwis rowerowy Warszawa po prostu założyłby nową dętkę narażając nas na dodatkowe koszty. Jeśli często mamy problemy z dziurawymi dętkami to warto spojrzeć na stan opon. Jeśli mamy już stare rowery używane to opony mogą mieć już wiele mikropęknięć przez które dostaje się pod nie piach i inne zanieczyszczenia. Taka opona będzie już do wymiany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>